وقتی صحبت از لوازم خانگی ساخت ایران مثلا لوازم خانگی اسنوا میشه، پیش فرض های گوناگونی تو ذهن مردم ما، مصرف کنندگان ایرانی شکل میگیره.
عده ای از پراید و… یاد میکننن و تجربیات منفی خودشون و اطرافیانشون رو بازگو میکنن، عده ای هم تجربه خوب خودشون از خرید و استفاده و پشتیبانی که گرفتن رو میگن و از اون برند دفاع میکنن.
در این میان، بعضی برندها هستند که تعداد اون تجربیات مثبت ازشون زیاده، برند اسنوا و لوازم خانگی اسنوا جزو این گروه هست.
برندی قدیمی و شناخته شده بین مردم ایران که دست کم هر خانواده ایرانی یکی از ده ها محصولش رو تو خونه خودش یا اطرافیانش داشته و دیده و محصولات این برند در فروشگاه دیجی مارکت پلاس هم موجود هست.
جا داره قبل از هرچیز بریم و با این برند بیشتر آشنا بشیم.
با مجله دیجی مارکت همراه باشید تا با تاریخچه، ویژگی ها و اطلاعات جالب از این برند بیشتر آشنا بشیم.
نام برند لوازم خانگی اسنوا: اسنوا به چه معناست؟
اسنوا در حقیقت برگرفته از حروف اول اسم کامل این شرکت هست. یعنی “ارکان ساختار نوین ایرانیان”.
ا = ارکان
س = ساختار
ن = نوین
ا = ایرانیان
تاریخچه برند اسنوا :
سال ۱۳۸۴ بود که در مورچه خورت استان اصفهان (شهرستان برخوار و میمه) در کارخونه ای با وسعت ۲۵۰۰۰ متر مربع، اولین فعالیت های اسنوا شروع شد.
پرسنل این شرکت اون زمان شاید زیر ۱۰۰ نفر بود ولی امروزه به نقل از وبسایت رسمی اسنوا، حدود ۵۰۰۰ نفر به طور مستفیم برای این برند کار میکنن و هزاران نفر هم به شکل غیرمستقیم درآمدی وابسته به این شرکت دارن.
همچنین مساحت کارخونه های اسنوا در مجموع به ۹۰۰۰۰ متر مربع رسیده و لوازم خانگی اسنوا از طریق ۱۲۰۰ شعبه به بازار عرضه میشن.
اسنوا، عضوی از یک خانواده بزرگتر
شاید براتون جالب باشه که برند اسنوا در کنار برند دوو، برند تکنوگاز و برند بُست و البته کلی برند کمتر شناخته شده دیگه، عضوی از یک خانواده بزرگتر هستند.
خانواده و یا در حقیقت همون هولدینگ بزرگ انتخاب.
بریم یه کوچولو هم با هولدینگ انتخاب آشنا شیم و بعدش برگردیم سر وقت اسنوا !
هولدینگ انتخاب، مالک اسنوا، دوو و…
هولدینگ گروه صنعتی انتخاب با نام کامل “هولدینگ لوازم خانگی گروه توسعه سرمایه گذاری انتخاب” که مالکیت برندهای اسنوا، دوو، بُست، تکنوگاز و ده ها برند ریز و درشت دیگه رو داره، اول با نام شرکت حایرآسا در ۲۹ آبان سال ۱۳۷۹ شروع به کار کرد.
حایرآسا با تولید محصولات سرماساز (برودتی) مثل انواع یخچال و فریزر، ساید بای ساید و… شروع کرد و در سال ۱۳۹۸ به عنوان شرکت سرمجموعه هولدینگ انتخاب معرفی شد.
البته که در سال ۱۳۹۹ اساسنامه و نام این شرکت به عنوان سرمجموعه این هولدینگ بزرگ تغییر پیدا کرد و به نام جدید” گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان” شناخته میشه.
گروه انتخاب (مالک برند اسنوا) بزرگترین در غرب آسیا
در سال گذشته به رغم فشار تحریمها و مسائل اقتصادی موجود، این بنگاه اقتصادی بزرگ (گروه انتخاب) مالک بزرگترین و گستردهترین زنجیره ارزش در صنعت لوازم خانگی در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا شد که با توجه به مالکیت ۱۲ شرکت بزرگی که زیرمجموعه این گروه هستند، در مجموعه وسعتی به اندازه ۳۰۰ هزار مترمربع در حوزه های تولید لوازم خانگی، فروش و بازاریابی این محصولات در بازار داخل ایران، کشورهای همسایه ایران و بازارهای خارجی، لجستیک و توزیع این محصولات و البته پشتیبانی و خدمات پس از فروش فعالیت میکنه.
به گفته وبسایت رسمی این هولدینگ: ” محصولاتی که در گروه انتخاب و برندهای وابسته به اون (مثل اسنوا و لوازم خانگی اسنوا) تولید میشن، تمام استانداردهای لازم جهانی رو دارن و قابلیت رقابت با برندهای شناخته شده جهانی رو باتوجه به فناوری هایی که در اونا بکار میره، کاملا داشته و البته به گفته روابط عمومی این گروه:
گروه انتخاب ارائه لوازم خانگی باکیفیت برای مردم در سختترین شرایط اقتصادی را از جمله وظایف خطیر خود میداند” (در وبسایت این گروه، بیشتر بخوانید).
خب دیگه وقتشه برگردیم به خود اسنوا و توضیحات بیشتر درباره این برند.
در آینده در مجله دیجی مارکت به گروه انتخاب، برندهای دیگه زیرمجموعه اون مثل دوو، بیشتر میپردازیم.
ریبرندینگ (re- branding) اسنوا
شاید شما هم به خاطر داشته باشین که لوگو اسنوا سالهای گذشته به شکل دیگه ای بود. لوگویی قرمز رنگ و از نوع نوشتاری که شامل اسم این برند به زبان فارسی و انگلیسی بود.
اما اسنوا تصمیم گرفت لوگو لوازم خانگی اسنوا رو دچار تغییراتی کنه.
سال ۱۳۹۳ بود که مالک این برند یعنی گروه صنعتی انتخاب (که دربارش بالاتر صحبت کردیم) تصمیم به تغییر نشان تجاری برند اسنوا گرفت.
جشنی برگزار شد و طی این مراسم از لوگوی جدید اسنوا که حالا دو تغییر قابل توجه پیدا کرده بود رونمایی شد.
حالا دیگه لوگوی اسنوا از طیفهای رنگهای آبی و سبز استفاده میکرد و نوع لوگو هم از یک لوگو نوشتاری(تایپوگرافی) به یک لوگو ترکیبی از یک نماد/تصویر و تایپوگرافی تبدیل شد. همین لوگویی که امروزه هم شاهد اون هستیم.
موضوع جالبتر اینکه دو شخصیت کارتونی هم به عنوان سفیران این برند در این مراسم که رنگ های سبز و آبی داشتند، معرفی شدند که بعدها استفاده تجاری از آنها توسط برند اسنوا آنچنان دنبال نشد. در زیر میتونید تغییر این لوگو رو مشاهده کنید.
وضعیت تولید در کارخانجات اسنوا
اسنوا همیشه تلاش داشته که برای حفظ کیفیت محصولاتش و موندن در رقابت با برندهای مطرح خارجی در بازار مخصوصا منطقه غرب آسیا و کشورهای همسایه، از آخرین فناوری ها و تکنولوژی ها در خطوط تولید خودش استفاده کنه تا بتونه کمترین عیب رو در محصولاتش داشته باشه و خروجی خطوط تولید لوازم خانگی اسنوا، جایگاه محکمی در بازار داشته باشن.
تجهیزاتی مثل دستگاههای تراشکاری خم و برش، فناوری جوش پلاسما برای صفحههای رویه اجاق گاز و دیگر تجهیزات مصرفی در هنگام مونتاژ محصول مطابق با استانداردهای داخلی و خارجی هست و از نظر بعد و گستره تولید میتونه روزانه بیش از ۱۵۰۰ اجاق گاز ایستاده، بیش از ۱۰۰۰ دستگاه کولرآبی و چیزی حدود ۱۵۰۰ محصول از سری محصولات توکار رو ارائه بده. محصولات اسنوا همونطور که خدمتتون عرض شد در بازار کشورهای همسایه هم به فروش میره و برای رقابت با برندهای دیگه اسنوا امتیاز جالبی رو برای مشتریان خودش در نظر گرفته، اسنوا برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، این امکان رو فراهم کرده که مشتریان این برند بتونن محصولات توکار این شرکت رو با رنگ دلخواهشون سفارش بدن.
اسنوا، واقعا یه برند و تولید ایرانی هست؟
قبل پاسخ به این سوال ذکر یه مورد مشابه ضروری هست. تا حالا درباره گوشی های آیفون برند اپل و نحوه تولیدشون تحقیقات کردین؟
در حقیقت یک گوشی آیفون بیشتر از اینکه یک محصول آمریکایی باشه، یک محصول آسیایی هست. قطعات این گوشی توسط شرکتهایی مثل سامسونگ، سونی، شرکت های چینی و تایوانی و… تولید میشه.
به طور مثال صفحه های رتینا و اولد OLED گوشیهای آیفون عموما توسط سامسونگ، سنسور و لنز دوربین های اونا عموما توسط سونی، چیپستهای اون توسط شرکت های چینی و تایوانی انجام میشه و خود این گوشیها هم در خطوط اسمبل و تولید شرکتهایی مثل فاکسکان که در خاک چین هستند و توسط کارگران و تکنسینهای چینی مدیریت میشن (البته به همراه کارشناسان خود اپل) مونتاژ و تولید میشه.
شما پشت گوشی های آیفون رو کافیه مشاهده کنید تا با جمله آشنا زیر مواجه بشین:
“طراحی شده در کالیفرنیا، مونتاژ شده در چین.”
Designed in California, Assembled in china.
در حقیقت نه تنها اپل، برندی بزرگ و موفق که جزو پرسودترین و باکیفیتترین شرکت های جهانی هست، بلکه شرکتهای دیگه هم امروزه روز به طراحی،تولید و اسمبل کلیه قطعات و محصولاتشون از صفر تا صد نمیپردارن و برای مدیریت هزینه ها اعم از هزینههای تولید، منابع انسانی، لجستیک و توزیع میان و با شرکتهای دیگه همکاری میکنن.
اگر شرکتی بخواد از صفر تا صد قطعات، خدمات، توزیع و… خودش رو درونی کنه، به هیچ وجه در بازار رقابتی وحشتناک این عصر نمیتونه به رقابت قیمتی و توزیعی با سازمانهای دیگه و برندهای رقیب بپردازه.
لوارم خانگی اسنوا هم از این موضوع بهره میبرن.
اسنوا، برند ایرانی با کیفیت
همونطور که خدمتتون عرض شد، برند اسنوا هم همپا با شرکت های بزرگ جهانی، طبیعتا از قطعات و خدمات شرکتهای چینی،کره ای و… استفاده میکنه و این خللی به ایرانی بودنش وارد نمیکنه.
همونطور که آیفون اپل هم درنهایت یک محصول آمریکایی شناخته میشه.
یخچال های اسنوا، تلویزیون های اسنوا و… هم مثل رقبای خودش و برندهای مشهور این صنعت مثل بوش، سامسونگ و الجی هم از قطعات شرکتهای چینی استفاده میبرن که اگر میخواست تمام این قطعات در خطوط تولید این شرکت تولید و در لوازم خانگی اسنوا به کار برده بشن، قیمتهای نجومی رو برای این محصولات شاهد بودیم چون هزینههای تولید سر به فلک میگذاشت!
در نهایت، اسنوا در حال حاضر چه محصولاتی تولید میکنه؟
در حال حاضر(پاییز ۱۴۰۰) اسنوا به تولید محصولات زیر میپردازه. البته ممکنه در آینده که شما این مقاله رو مطالعه میکنید، تعداد این محصولات و خطوط محصول اسنوا بیشتر هم شده باشن!
1. تلویزیونهای اسنوا
یکی از باکیفیتترین محصولات اسنوا در بازار لوازم خانگی بدون شک تلویزیونهای اسنوا هستند. تلویزیونهایی که مانند رقبای بزرگ جهانی این شرکت به فناوری هایی مثل صفحات تخت LED، رزولوشن اولترا HD، سیستم عامل و قابلیت اتصال به اینترنت برای اتصال به VOD هایی مثل نماوا و فیلیمو را دارا هستند.
قیمت متناسب و رقابتی این محصولات اسنوا و البته گستردگی محصولات در رنج های قیمتی مختلف باعث شده تلویزیونهای این برند به گل سرسبد لوازم خانگی اسنوا تبدیل شوند.
2. یخچالهای اسنوا
یخچالها و ساید بای ساید های اسنوا هم جزو آن دسته از محصولات این برند هستن که جایگاه خوبی را در بازار مصرفی مشتریان ایرانی باز کردن.
قیمت مناسب، تنوع رنگ، تنوع گنجایش، پشتیبانی و ضمانت درخور و در شان مشتری ایرانی و البته برخورداری از آخرین تکنولوژیهای موجود مثل:
در سوم، یخساز و آبسرد کن، برفک زدایی اتوماتیک، بارخانگی، مصرف کم انرژی و…
باعث شده حتی برای مشتریانی که توانایی مالی خرید یخچال و ساید بای ساید های برندهای شناخته شدهتر جهانی را دارند هم برند اسنوا در اولویت خرید و استفاده قرار بگیرد.
3. باقی لوازم خانگی اسنوا
اسنوا علاوه بر محصولات ذکر شده، به تولید انواع اجاق گاز اعم از گازی و برقی در ابعاد مختلف و انواع مختلف مثل فردار، رومیزی و…، ماشین لباسشویی در حجمهای مختلف برای استفاده مشتریان با نیازهای مختلف، ماشین ظرفشویی با رعایت استانداردهای بهداشتی و تولیدی جهانی و لوازم منزل دیگری مثل جارو برقی و… هم میپردازد.
شما میتونید در فروشگاه دیجی مارکت پلاس محصولات اسنوا رو به راحتی و به سرعت خریداری کنید و از قیمتهای مناسب دیجی مارکت پلاس و خدمات فروشگاه ما استفاده کنید.